Activități copii – Introducere și Mărgele de călcat

Acesta va fi începutul unui adevărat “serial”, acest post fiind “pilotul” care explică puțin despre ce e vorba! Puțină răbdare așadar, promit că va merita!

Tudor, băiatul meu, are 6 ani și e în anul pregătitor. Spun anul pregătitor și nu clasa pregătitoare pentru că în Germania nu există așa ceva, doar obligația legală ca înaintea școlii să fi petrecut un an în comunitate – adică la grădiniță.

Nu există o programă anume pentru acest an, la grădinița noastră se organizează singuri în fiecare an, în funcție și de feed-back-ul primit de la școală. Există însă câteva acțiuni* care au loc în fiecare an pregătitor – vizită la o secție de pompieri, la una de poliție, vizită la școală (unde chiar au parte de o zi ca școlari), o noapte petrecută în grădiniță (au program și dorm acolo, un fel de “la revedere, grădi dragă!”) și examenul de pieton (nu știu cum să traduc mai bine Fußgängerpass) :).

Anul trecut – la grupa pregătitoare au exersat numerele și literele, cu diverse proiecte colorate și faine. Anul acesta însă, în urma discuțiilor cu cele 2 școli din cartier, s-a decis să se lucreze mai mult în direcția competențelor sociale, a rezolvării conflictelor și a frustrării.

Acum pe mine nu mă deranjează, ba chiar găsesc potrivită această abordare, mai ales că știu de la fetița mea, Ilinca (clasa a 6-a între timp) cât de fain și treptat vor învăța în primii doi ani de școală.

Acum asta a fost partea oficială a pregătirii. “Serialul” despre care vorbeam va cuprinde însă ce facem noi, acasă,  în anul acesta (mai ales că suntem acum pricepuți, ca tot pățitul, după experiența cu Ilinca – puțin context, waaay outdated, aici ).

Și e un întreg serial, pentru că sunt multe și faine de făcut, fiecare fiind o lecție sau un exercițiu, dar îmbrăcînd mereu cea mai faină haină – cea de joacă. :) O singură precizare mai fac, înainte să trec la “prima lecție”: cam tot ce va fi prezentat în serialul ăsta poate fi lucrat cu copiii de pe la 3 ani până spre clasa a 2-a, inclusiv. Sunt exerciții faine de concentrare, motorică fină, coordonare ochi-mână, coordonare bilaterală și chiar de strategie. Nu pot strica nici unui copil! :)

Și acum, să trecem la prima activitate pe care nu o pot recomanda destul – creații din Mărgele de călcat.

Tudor le-a descoperit la grădinița, la vreo 2 ani și 8 luni și au devenit repede și au rămas până azi printre jucăriile/activitățile preferate. Sunt atât de versatile, încât până acum nu am ajuns să instalăm și să folosim aplicația de la Nabbi, despre care povestesc în descrierea produsului din magazin, pentru că nu am rămas fără idei încă.

De ce Mărgele de călcat?

  • sunt un exercițiu excelent de motorică fină, indiferent dacă pune mărgelele pe placă cu degețelele sau folosește o pensetă (noi folosim o pensetă normală, cu brațele mai lungi și vârful rotunjit)
  • e un exercițiu de concentrare foarte plăcut pentru copil – prins în completarea formei de pe placă, nici nu își dă seama că nu a mai explorat toată casa de mai bine de jumătate de oră (si jumătate de oră la 3 ani e un adevărat record :))
  • e foarte fain pentru coordonarea ochi-mână
  • îl învață pe copil să se organizeze un pic: să își selecteze culorile, să își planifice lucrul (dacă vrea o culoare anume în centrul piesei ori o va face de la început și va lucra în jurul ei, ori va trebui să își facă loc, dacă a lucrat dinspre margini). Asta îl învață să se și pregăteasca puțin înainte de a se apuca de lucru, să își stabilească și culorile și tiparul pe care îl va folosi.
  • va explora și învăța forme și culori, după care va trece la creație liberă (din pozele cu ultimele creații de mai jos, doar cele din mijloc sunt făcute dupa forma plăcii, cele de pe laterale sunt liber inventate de Tudor. Dacă vă întrebați ce sunt chestiile alea albe – sunt gâște, pentru ferma lui, că Tudor vrea să se facă fermier, iar chestiile alea cu un rotocol și ceva galben – sunt o mama-melc și un bebe-melc :))

Procesul de lucru e simplu: placă, mărgele, o foaie de copt și un fier de călcat. Atenție la călcat pe placă, mai ales dacă modelul nu a acoperit toată placa: fără abur și evitînd să treci cu fierul peste placa fără mărgele. Pentru siguranță, noi le călcăm pe ambele fețe, după ce am dezlipit forma de pe placă.

Ce faci cu ele? Orice: noi le-am avut lipite cu bandă dublu adezivă de marginea patului sau pe perete, agățate de galerie, au fost și sunt personaje în povești inventate de Tudor, cadouri simbolice pentru prietenii de la grădiniță, pentru educatoare, podoabe de brad, breloc pentru chei, pandantiv.

 

*aceste activități sunt valabile la grădinița unde merge Tudor, nu se regăsesc însă neaparat și în programul altor grădinițe, chiar de la noi din cartier.

Comments

  1. By Ela

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *